In gesprek met…

Regelmatig gaan we in gesprek met onze docenten. Wie zijn ze? Waarom geven ze les? En vooral: wat maakt hun vakgebied nou zo interessant? Vandaag gaan we in gesprek met docent Ellen Steijvers

in gesprek met Ellen Steijvers

Ellen Steijvers is docent/trainer, onderzoeker en trainingsacteur met als expertise cultuur en gedrag in organisaties en (corporate) governance. Ze wordt wel ‘Magna Magiër’ genoemd, omdat ze van nature aanvoelt hoe ze bij mensen iets in beweging kan zetten. ‘Da’s niet uit te leggen, da’s magisch’.

Via een Zoomverbinding vertelt Ellen met een vrolijke Sinterklaasslinger op de achtergrond over de incompany training ‘Van strategie naar actieplannen’ die ze voor Creating Insights verzorgt.

Ellen, waarom doe jij wat je doet?

Voor de momenten dat ik mensen raak, dat ik zaadjes plant bij een persoon en bij een organisatie. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er democratisch goede beslissingen genomen worden voor zowel de persoon en de organisatie als ook voor de samenleving. Die drie moeten met elkaar in verbinding staan. Als dat puzzeltje klopt, word ik heel blij.

Kan je een voorbeeld geven van dat ‘raken’ en ‘in beweging zetten’?

Gisteren tijdens een training strategie vertelde een deelneemster dat ze altijd moeite heeft met gesprekken met een bepaald persoon. Al pratende en spelende kwamen we erachter dat zij zich niet realiseert dat die persoon een achterban heeft en dus niet alleen namens zichzelf kan spreken. De deelneemster had er dus last van dat ze zich niet goed kon verplaatsen in die ander. Dat was een cruciaal inzicht voor haar.

 Je hebt met twee anderen een ‘Van strategie naar actieplannen ’ training ontwikkeld die je nu incompany bij CIU geeft. Hoe ziet die training eruit?

Ons concept draait er om dat we in een organisatie werkenderwijs aan de slag gaan; de training zit dus tussen consultancy en een opleiding in. Samen met Caroline van CIU ga ik eerst naar opdrachtgevers toe om te onderzoeken waar hun behoefte ligt. Wat hebben ze nodig voor nu en in de toekomst? Net als Caroline vind ik dat persoonlijke maatwerk heel belangrijk.

En dan?

Na een duidelijke afstemming van wat er al staat en wat de wens is, werk ik toe naar ‘producten’. Aan de ene kant lever ik theoretische modellen en tools en aan de andere kant laat ik deelnemers met eigen vraagstukken of met een gezamenlijk vraagstuk aan de gang gaan. Daar komen actieplannen, paden en routes uit voort en die noem ik producten.

Om een voorbeeld te geven: het bedrijf Snelstart is bezig is met hun contentstrategie rond de vraag hoe gaan we om met content op de website? Tijdens de cursus hebben de deelnemers het hele plan gemaakt. De eerste dag besprak ik de theorie en voerde ik gesprekken met de deelnemers. De tweede dag hebben zij het plan gemaakt en heb ik feedback gegeven. Daarna ben ik terug geweest voor intervisie zodat het proces duurzaam werd. De opdrachtgever krijgt dus niet alleen nieuwe kennis, inzicht en vaardigheden aangeboden maar ook nog concrete producten waarmee men op het werk mee verder kan.

Belanden strategieplannen vaak in een la?

Ja, veel bedrijven beginnen enthousiast en vervolgens worden de plannen ondergesneeuwd door de waan van de dag. Maar zo’n plan moet levend blijven, zowel in het bewustzijn als in de agenda’s van de mensen. Daarom kom ik terug én leer ik deelnemers hoe ze daar zelf voor kunnen zorgen. Wat me bijvoorbeeld opvalt is dat MT overleggen vaak voor 90% over operationele zaken gaan. Mijn advies is juist om tijdens die overleggen strategie te behandelen en de operationele zaken daarbuiten te houden.

Wat kan volgens jou nog meer beter als het om strategie gaat?

In veel organisaties ligt de nadruk op het systeem, de structuur en de prestatieafspraken. Er is veel minder aandacht voor de leefwereld, de relatiekant en de gevoelskant.  Terwijl die juist heel belangrijk is om de boel in evenwicht te houden. Wat betekenen de systemen en processen voor het personeel, de werknemers, klanten, burgers etc.? Het is essentieel om daar aandacht voor te hebben in je strategie.

Voor wie is jouw training bedoeld?

Voor Management Teams, strategie-adviseurs en directies die bezig zijn met vragen over de toekomst, zoals: hebben we goed in beeld waar onze toekomst zit? En welke zaken spelen daarin een rol? Ik richt me op hen, omdat essentiële verandering begint in de bovenste regionen en pas daarna bij andere niveaus terecht kan komen. De branche maakt mij niet uit. Ik werk zowel voor commerciële bedrijven als voor de overheid.

Wat is de belangrijkste les die je zelf hebt geleerd?

Altijd bij mezelf blijven en terug in de vertraging is een hele belangrijke voor mij. Ik ga vaak meteen oplossingen zoeken. Maar ik kan beter eerst even stilstaan bij mijn gevoel, dat accepteren en erkennen en me dus ook kwetsbaar op te stellen. Vind ik moeilijk hoor, daar blijf ik op oefenen.

Wie zou jij graag een lesje strategisch management willen geven?

De Tweede Kamer. Want ik maak me zorgen over de polarisatie en het verschil tussen arm en rijk. En ik ben er van overtuigd dat de toeslagenaffaire onderdeel is van een veel groter systeemprobleem. Daarom zou mijn advies aan de Tweede Kamer zijn: stel systemen ter discussie en durf je daarbij kwetsbaar op te stellen. Erken dat de werkelijkheid weerbarstig is, wees eerlijk. Als leden van de Tweede Kamer dat zouden doen, zou de toekomst van Nederland er anders uit kunnen zien. 

 

vacature
Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van nieuwe opleidingen, trainingen en aanbiedingen

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*