Motiverende gespreksvoering

1-2 dagdelen | Vanaf 5 personen | Door heel Nederland

Het kan een uitdaging zijn om een gesprek te voeren met een collega of klant die niet open staat voor verandering of daar ambivalent over is. Hoe ga je daarmee om? We weten allemaal dat een verandering opleggen niet werkt. Wat wel werkt, is de ander vanuit eigen intrinsieke motivatie in beweging krijgen. In de training ‘Motiverende Gespreksvoering’ leer je hoe je dat aanpakt.

De training bestaat uit een deel theorie en een deel oefenen. Het theoretische deel legt de basis voor de praktijksimulaties later op de dag. De ochtendsessie richt zich op het begrijpen van mentale en fysieke reacties tijdens spannende gesprekken, terwijl de middagsessie gericht is op het toepassen van motiverende gespreksvoering om de dialoog positief te sturen.

Inhoud van de training:

Tijdens de training behandelen we onder andere de volgende onderwerpen en ga je zelf aan de slag met het oefenen van een motiverend gesprek.

  • Basisprincipes van motiverende gespreksvoering: Inzicht in de grondslagen van deze techniek.
  • Basisgesprekstechnieken: Leren en toepassen van effectieve gesprekstechnieken.
  • Fasen van motiverende gespreksvoering: Begrijpen van de verschillende stadia in het proces.
  • Verandertaal ontlokken: Technieken om positieve veranderingstaal uit te lokken.
  • Omgaan met weerstand: Strategieën om effectief met weerstand om te gaan.
  • Reparatiereflex: Vermijden van de valkuil om problemen direct op te willen lossen.

Het tweede dagdeel richt zich op het oefenen van motiverende gespreksvoering met behulp van een professionele trainingsacteur. Deze praktijksimulaties bieden intensieve ‘live’ feedback en helpen deelnemers hun technieken te verfijnen in een veilige en ondersteunende omgeving.

Na de training zijn de deelnemers in staat om:

  • De basistechnieken van motiverende gespreksvoering toe te passen.
  • Verandertaal te ontlokken.
  • Effectief om te gaan met weerstand.
  • Een praktische vertaalslag te maken van de theorie naar de dagelijkse praktijk.
  • De psychologische en fysieke aspecten van conflicten te begrijpen en de signalen van escalatie en de-escalatie te herkennen.
  • Motiverende gespreksvoering toe te passen om dialogen positief te beïnvloeden en weerstand om te buigen naar begrip.

Incompany training (vanaf 5 deelnemers)

Bij Creating Insights staan we voor kwaliteit. Kies je voor een Incompany training dan kun je rekenen op:

  • Ervaren trainers: Ruime expertise en praktijkervaring.
  • Flexibele locaties: Op eigen locatie, online, of bij onze trainingsruimtes in Leiden of Wassenaar.
  • Taal naar keuze: Nederlands of Engels.
  • Maatwerk: Toegespitst op jouw sector.
  • Volledige ontzorging: Wij regelen organisatie, catering en evaluatie.
Medewerkers ontvangen na het volgen van deze training een Certificaat van Deelname.

Een vrijblijvende offerte aanvragen kan door te bellen naar 070 312 20 89 of mail naar opleiding@ciu.nl.

motiverende-gespreksvoering-incompany
vacature
Nieuwsbrief

Als eerste op de hoogte van nieuwe opleidingen, trainingen en aanbiedingen

"*" geeft vereiste velden aan